Του Βελισσάριου Δραγάτση
Υπεροπλία και στρατηγικό πλεονέκτημα στο Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο βαυκαλίζεται η ηγεσία των τουρκικών Ενόπλων Δυνάμεων σε επίπεδο ναυτικής ισχύος.
Αυτό αποδεικνύει η επίμονη αμυντική προπαρασκευή του Πολεμικού Ναυτικού (Turk Deniz Kuvvetleri) της γειτονικής χώρας. Το πρώτο αποβατικό πλοίο τελευταίας γενεάς παραδόθηκε στο πλαίσιο συμβολαίου κατασκευής οκτώ μονάδων αποβάσεως από τους ταρσανάδες της Ανατολίας (Anadolu Tersanesi). Η
παράδοση του πρώτου σκάφους με κωδική ονομασία Ç-151 έγινε με κάθε
επισημότητα. Μπορείτε να δείτε και το σχετικό βίντεο από τη διαδικτυακή
τηλεόραση της "Χουρριέτ" (Hurriet).
Στη διάρκεια της εκδήλωσης, η οποία καλύφθηκε έντονα από τα τουρκικά ΜΜΕ, έγιναν επισημάνσεις για την υπεροπλία και την ισχύ της γείτονος, γεγονός που αποδόθηκε ως κριτήριο σταθερότητας και επιβεβαίωσης του γεωστρατηγικού ρόλου που παίζει η Τουρκία στην περιοχή.
Πίσω απ’ αυτές τις επισημάνσεις πάντως ελλοχεύει και πάλι ο αναθεωρητικός οίστρος του τουρκικού κατεστημένου, ο οποίος επικεντρώνεται στην παρούσα φάση σε όσα συμβαίνουν στη Συρία και στα πιθανά οφέλη που μπορεί να αποκομίσει η Άγκυρα από πιθανή «συμμαχική» επέμβαση εναντίον της Δαμασκού. Δεν είναι τυχαίο ότι οι Τούρκοι αξιωματικοί θεωρούν σχεδόν βέβαιο το κτύπημα στη Συρία, το οποίο θα προέρχεται από το ΝΑΤΟ με πρόσχημα το ανθρωπιστικό ζήτημα και αντικειμενικό σκοπό την πτώση του Μπασάρ Αλ Άσαντ.
Στόλος αποβατικών σκαφών
Αφού έγιναν σημαντικές ασκήσεις και προετοιμασίες που αφορούσαν σε αεραποβάσεις με τη συμμετοχή καταδρομέων και ελικοπτέρων, τώρα ο στόχος είναι η δημιουργία ενός σύγχρονου αποβατικού στόλου που θα μπορέσει να υποστηρίξει επιχειρήσεις στις κρίσιμες ζώνες στρατιωτικού ενδιαφέροντος. Κι εδώ, μιλάμε για Αιγαίο, Κύπρο και περιοχές στην Εγγύς Ανατολή, όπως αυτές συμπεριλαμβάνονται στη διπλωματική και στρατιωτική ονείρωξη της «Οθωμανικής κληρονομίας».
Η παράδοση του αποβατικού πλοίου εντάσσεται στο πρόγραμμα κατασκευή Μητρικού Πλοίου Διάσωσης Υποβρυχίων (MOSHIP) και Πλοίου Διάσωσης και Ρυμούλκησης (RATSHIP).
Το MOSHIP με συνολικό μήκος 91 μέτρων, πλάτος 18,5 μέτρων, και βύθισμα 5 μέτρων, διαθέτει ενδιαιτήσεις για 131 άτομα, θα είναι εξοπλισμένο με τηλεχειριζόμενα υποβρύχια οχήματα (ROV) και καταδυτικό εξοπλισμό ώστε το πλήρωμα του πλοίου να μπορεί να εκτελέσει υποθαλάσσιες επισκευές ή απομάκρυνση ναυαγίων. Προσέξτε και μια λεπτομέρεια: οι Τούρκοι επιτελείς θέλουν να είναι διαθέσιμα αυτά τα πλοία ακόμα και για επιχειρήσεις Έρευνας και Διάσωσης (SAR).
Οι εκθέσεις των Τούρκων
Λέγεται ότι αυτή η απαίτηση είναι πιεστική. Τα 14 υποβρύχια συμβατικής πρόωσης του τουρκικού Πολεμικού Ναυτικού αποτελούν μεγάλο στόλο με αυξημένες ανάγκες και απαιτήσεις.
Το ΡΑTSHIP με μήκος 69 μέτρα, πλάτος 13,5 μέτρα, βύθισμα 4 μέτρα, διαθέτει τις ίδιες δυνατότητες υποθαλάσσιων εργασιών ενώ θα μπορεί να χρησιμοποιηθεί και για την ρυμούλκηση στόχων και εκπαιδευτικών τορπιλών, κατάσβεση πυρκαγιών και βοηθητικό ρόλο σε επιχειρήσεις διάσωσης υποβρυχίων.
Η δημοσιότητα που δόθηκε στην παράδοση του αποβατικού πλοίου στο τουρκικό Πολεμικό Ναυτικό, ωστόσο, έχει προκαλέσει σχόλια και συζητήσεις μεταξύ διπλωματικών και στρατιωτικών παραγόντων. Χαρακτηριστική είναι η επισήμανση ανωτάτου αξιωματικού από το στρατηγείο της Λάρισας: «Η εμμονή στη σύσταση αποβατικού στόλου αποτελεί μήνυμα για τη Ρωσία, την Ελλάδα ή την Κύπρο; Μάλλον τα ψεύτικα, τα λόγια, τα μεγάλα αφορούν στη φιλία της Τουρκίας προς την Ελλάδα».
Δεν είναι τυχαίο ότι ο υπουργός Εθνικής Αμύνης κ. Δημήτρης Αβραμόπουλος έχει ζητήσει ειδική ενημέρωση επί του συγκεκριμένου θέματος και εκθέσεις περί του συσχετισμού ένοπλης ισχύος. Σύμφωνα με πληροφορίες μάλιστα, μελετά τις εισηγήσεις επιτελών για τη δημιουργία υποδομής διάσωσης υποβρυχίων.
Στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων τόσο στο ελληνικό Πεντάγωνο, όσο και στο Αρχηγείο του Στόλου έχουν εκφράσει αυτήν την ανάγκη. Η απαίτηση αυτή εκφράστηκε στο πλαίσιο σχετικής πρωτοβουλίας του ΝΑΤΟ όπου έχει ήδη υπογραφεί από τη χώρα μας σχετικό Μνημόνιο Αμοιβαίας Κατανοήσεως (MοU).