Main » 2012»Ιούλιος»1 » Το παιδί και το σχολείο: Προτάσεις (Β μέρος)
11:17 AM
Το παιδί και το σχολείο: Προτάσεις (Β μέρος)
Ομως, ποιες είναι οι εναλλακτικές προτάσεις;
-Πώς πρέπει να βιώνουν καθηγητές και μαθητές το εκπαιδευτικό σύστημα;
-Πώς η σχολική ποιότητα μάθησης θα απεξαρτηθεί από το ποσοτικό περιεχόμενό
της;
«..Αν είσαι γεννημένος πουλί για να πετάς είναι κρίμα να γίνεις ψάρι και
να κολυμπάς. Ο κύκλος της ζωής, είναι τόσο σύντομος, που πριν προλάβεις να
γνωρίσεις την ευτυχία έχεις κιόλας γίνει «λίπασμα για το σπανάκι..» (Από
την ταινία «Ο κύκλος των χαμένων ποιητών»)
«Μόλις ακόμα χτες σκεφτόμουν πως ήμουν ένα μόριο
που τρεμόπαιζε χωρίς ρυθμό μέσα στη σφαίρα της ζωής.
Τώρα, το ξέρω, πως είμαι η σφαίρα, και η ζωή ολάκερη σε μόρια
ρυθμικά κινείται μέσα μου».
Τώρα θα ολοκληρώσω τον εαυτό μου. Μα πώς,
(Καλίλ Γκιμπράν «Αμμος κι Αφρός »)
Οι εκπαιδευτικοί, ψυχολόγοι, κοινωνιολόγοι κλπ., έχουν καταθέσει κατά καιρούς
προτάσεις, εστιασμένες στην αλλαγή των σχολικών προγραμμάτων και του
γενικότερου προσανατολισμού της σχολικής εκπαίδευσης. Ο σκοπός του σχολείου
μπορεί να γίνει κατευθυντικός και υποστηρικτικός, στον έμφυτο στόχο για
αναζήτηση, δημιουργικότητα και περιπέτεια της ψυχής και του νου.
Οι πρακτικές της σύγχρονης ψυχολογίας και παιδαγωγικής είναι ρεαλιστικές,
συνεισφέρουν στην υιοθέτηση εναλλακτικών ιδεών για τη μάθηση, για να
μπορέσουν οι μαθητές να αναπτύξουν το ερευνητικό πνεύμα, τη βαθιά ψυχολογική
επανάσταση της νοημοσύνης, την αυτογνωσία , την κατανόηση του εαυτού και των
άλλων, μέσα από μια ευεργετική αλληλεπίδραση των βιωμάτων , της σωματικής
και ψυχικής έκφρασης. Μες από τις νέες σχολικές ιδέες, μπορεί να ανθήσει η
ατομικότητα του παιδιού και η μαγεία της μάθησης. Αλλωστε, οι πνευματικές
διεργασίες του ανθρώπου είναι έτσι δομημένες, ώστε έχει ανάγκη να επιδιώκει
μία ολική αντίληψη των φαινομένων και των νομοτελειακών καταστάσεων του
κόσμου. Ο κατακερματισμός, η εξειδικευμένη γνώση οδηγεί σε ακύρωση
αυτής της δυνατότητας, γεγονός που δημιουργεί αισθήματα μη πληρότητας.
Σήμερα, οι
περισσότεροι μαθητές, σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης,
παραπονούνται
για πλήξη και ανία, βιώνουν το σχολείο σαν αγγαρεία, ενώ θα μπορούσαν να
νοιώθουν ευεξία, ζωτικότητα, να χαίρονται τη γνώση και την ελεύθερη
σκέψη.
Οι Ευρωπαϊκές χώρες έχουν εντοπίσει την ανάγκη αλλαγής του σχολικού
προσανατολισμού. Στη Γαλλία, η κυβέρνηση ανέθεσε στον Ε.Μορέν, γνωστό
στοχαστή και μελετητή των κοινωνιολογικών φαινομένων, τη μελέτη αλλαγής της
σχολικής εκπαίδευσης. Οι προτάσεις του διαπνέονται από το πνεύμα μιας
συνολικής γνώσης, μιας πολύπλευρης ανάπτυξης του παιδιού:
«..Να συνδέουμε το όλον με τα μέρη και τα μέρη με το όλον», λέει
χαρακτηριστικά και στη συνέχεια, διατυπώνει την άποψη πως ούτε οι
ανθρωπιστικές ούτε οι επιστημονικές σπουδές από μόνες τους είναι
ζητούμενο, αντίθετα, επιμένει στη θεμελιακή αξία και των δύο.
Ο Ε. Μορέν δίνει έμφαση στην έννοια κατανόηση, έννοια που επιτρέπει να
αντιμετωπίζουμε τον άνθρωπο ως υποκείμενο των φαινομένων, ικανό να
απαντήσεις στα ερωτήματα: Ποιοι είμαστε, ποια είναι η κοινωνία μας, το
ανθρώπινο πνεύμα, ο κόσμος, η ζωή.
Εφόσον η υπερπληροφόρηση- αναφέρει- συνεχώς διευρύνεται και κανένα μεγάλο
πνεύμα δεν μπορεί να ακολουθήσει το ρυθμό της, θα αναγκασθούμε, από
ανεπάρκεια χρόνου και αντοχής, να αποκοπούμε από τα μεγάλα και θεμελιακά
ζητήματα, για τον Θεό, την αρετή, τον έρωτα, τη ζωή.
«Είναι προτιμότερο», λέει, «να οργανώνουμε τις πηγές της γνώσεις, να
ξεχωρίζουμε τα κομβικά στοιχεία, να ξέρουμε πού θα βρούμε τι παρά να τις
αποθηκεύουμε στο νου μας. Να ενδιαφερόμαστε για τα πάντα αλλά όχι ποσοτικά».
Η εκπαίδευση μπορεί και πρέπει να στοχεύει στην αποκάλυψη και ενεργοποίηση
της μοναδικότητας του μαθητή, που ζει και ολοκληρώνει τη δημιουργική του
δράση στο παρόν, στη παρούσα και μοναδική στιγμή, και όχι περιμένοντας ένα
αβέβαιο μέλλον.
Το καθημερινό βίωμα, η συγκίνηση, η αλληλεπίδραση με τον Αλλο χαρίζουν την
ολοκλήρωση, που ο καθένας μας αποζητά.
Facebook αστεία, εικόνες, βίντεο και άλλα! Μια σελίδα για την αστεία πλευρά του FaceBook. Αστείες φωτογραφίες ,καταστάσεις, βίντεο και άλλα απο το Facebook είναι εδώ.