Main » 2012»Ιούλιος»1 » Η αξία των συναισθημάτων στη σύγχρονη ζωή
11:42 AM
Η αξία των συναισθημάτων στη σύγχρονη ζωή
Τα τελευταία χρόνια, και συγκεκριμένα από το 1970 και μετά, οι σύγχρονες
έρευνες της Ψυχολογίας, δείχνουν ένα ιδιαίτερο ενδιαφέρον, για την μελέτη
της αξίας των συναισθημάτων και την αποκατάσταση του ρόλου τους στη ζωή
μας.
Το ενδιαφέρον αυτό εξηγείται από τα ανησυχητικά και συνεχώς αυξανόμενα
ποσοστά άγχους, που παρουσιάζεται σε παιδιά και ενηλίκους. Η Ψυχολογία μας
έκανε γνωστό ένα άλλο τρόπο να είμαστε νοήμονες, αποκτώντας δεξιότητες από
τον εσωτερικό μας εαυτό και τα συναισθήματά μας. Είναι γνωστό-το βιβλίο του
D.Golleman «Συναισθηματική Νοημοσύνη», η νοημοσύνη της καρδιάς, που μας
επιτρέπει να έχουμε συνεχή ενημερότητα των συναισθημάτων μας και των
συναισθημάτων των άλλων. Έτσι, δεξιότητες, όπως η δυνατότητα αυτογνωσίας, η
αναγνώριση των στοιχείων του χαρακτήρα, η ευελιξία και προσαρμοστικότητα, ο
χειρισμός, η έκφραση και η παραγωγή συναισθημάτων, οι προσδοκίες και τα
κίνητρά μας,η ευθύνη, η ικανότητα δηλαδή ανάληψης ευθυνών, δεν είναι
χαρακτηριστικά του έξυπνου αλλά του συναισθηματικά κινητοποιημένου ανθρώπου.
Στους προηγούμενους αιώνες αποθεώθηκε η κυριαρχία της λογικής, της
επιστημονικής γνώσης και της ορθής σκέψης. Ο ορθολογισμός- κοινωνική,
φιλοσοφική και επιστημονική αντίληψη,της εποχής, είχε δώσει το προβάδισμα
στον δείκτη Νοημοσύνης, το γνωστό μας IQ, εξαιτίας της εκρηκτικής ανάπτυξης
της Επιστήμης και της τεχνολογίας, που απαιτούσαν ανθρώπους έξυπνους και
επιστημονικά εξειδικευμένους.
Αυτή η αντίληψη εφαρμόσθηκε και εφαρμόζεται
ακόμα, κατ εξοχήν στην εκπαίδευση. Τα παιδιά και οι μαθητές, σύμφωνα με την
ορθολογιστική αντίληψη, αποκτούν όσο το δυνατόν περισσότερες γνώσεις »
πληροφορίες» , προσανατολισμένα μόνο στην οικονομική επιτυχία.
Η σχολική διδασκαλία και μάθηση περιορίζεται στην απόκτηση και επεξεργασία
της πληροφορίας, στη στείρα γνώση, και αγνοεί την αξία της βιωματικής
μάθησης και των διαδικασιών συναισθηματικής ανταλλαγής. Τα αποτελέσματα της
ορθολογιστικής μάθησης βιώνονται σήμερα από όλους τους γονείς, που τρέχουν
από το ένα φροντιστήριο στο άλλο, στις ξένες γλώσσες, στα γυμναστήρια κλπ.,
δηλαδή σε μια τρελή και κατακερματισμένη γνώση, που προάγει τον έλεγχο και
την χειραγώγηση των μαθητών και αυριανών ενηλίκων.
Το εκπαιδευτικό σύστημα, βασικό φυτώριο ανάπτυξης του ατόμου, αγνόησε την
βιωματική γνώση και εμπειρία, την επικοινωνιακή σχέση μέσα στο σχολικό και
κοινωνικό πλαίσιο, με αποτέλεσμα να χάνεται η αμεσότητα και η ζωντάνια της
γνώσης, να μη μπορούν να γίνουν σεβαστές οι ατομικές διαφορές, εξαιτίας του
τυποποιημένου μαθησιακού πλαισίου. Έτσι, πρωτογενείς ανάγκες, όπως είναι οι
προσδοκίες, η επαφή με τη φύση, οι ζεστές, γεμάτες εμπιστοσύνη, ανθρώπινες
σχέσεις, κλπ., δεν ικανοποιούνται, ελλείψει χρόνου.
Η άρνηση της αξίας των συναισθημάτων συνεχίσθηκε, με την ανάπτυξη του
κλάδου της Κυβερνητικής και της Θεωρίας των Συστημάτων. Έτσι, οι ψυχικές
καταστάσεις αντιμετωπίζονται ως πολύπλοκα, τεχνητά συστήματα, όμοια με τους
υπολογιστές. Αυτή η επιστημονική αντίληψη υπήρξε ο πυρήνας της Θεωρίας του
Γνωστικισμού: Ο ανθρώπινος εγκέφαλος δέχεται μια πληροφορία και την
επεξεργάζεται συμβολικά και αφαιρετικά, σύμφωνα με υπολογιστικούς κώδικες
και προγράμματα, που διαθέτει το εγκεφαλικό δίκτυο.
Έτσι, αγνοήθηκαν οι εμπειρίες, τα βιώματα και οι συγκινήσεις, η
αλληλεπίδραση και το συναισθηματικό μοίρασμα, το πλαίσιο, οι πολλαπλοί και
διαφορετικοί τρόποι που οι άνθρωποι προσπαθούν να δώσουν νόημα στη ζωή τους,
η δημιουργικότητα, η φαντασία και η τέχνη.
Η Νοημοσύνη, η γνωστική ευφυΐα, μπορεί να συντελεί στην καλύτερη απόκτηση
επιστημονικών γνώσεων, την καλύτερη επεξεργασία των πληροφοριών αλλά δεν
βοηθά στο παραμικρό για τις συμπεριφορές μας στον κοινωνικό χώρο , ή για το
πώς θα εκφράσουμε ή θα διαχειρισθούμε τον θυμό μας, πώς θα αντιμετωπίσουμε
μια κρίση ζωής, το πένθος, τον θάνατο κλπ.
Ετσι, οι Θεωρίες του Γνωστικισμού και της αφαιρετικής λογικής
αποδεικνύονται καθημερινά ανεπαρκείς, επιβεβαιώνοντας τον κανόνα ότι μια
θεωρία δεν είναι λάθος ή σωστή αλλά χρήσιμη ή άχρηστη. Ο προηγούμενος
αιώνας, λοιπόν, έκλεισε, αφού πρώτα μας κληροδότησε άγχος, υπαρξιακές
εκκρεμότητες και ερωτηματικά του τύπου « ποιοι είμαστε και γιατί, τί
θέλουμε και πώς μπορούμε να το κατακτήσουμε». Το κυνήγι της ορθής σκέψης και
της αφαιρετικής λογικής δεν συνέβαλε στην ευτυχία μας αλλά μάλλον στην
χειραγώγηση και τη μηχανοποίησή μας και δεν εξήγησε τις αιτίες, που κάνουν
σήμερα τους ανθρώπους να τρέχουν αγχωμένοι, χωρίς ουσιαστικές σχέσεις , να
νοιώθουν κενοί και χωρίς προσανατολισμό στη ζωή.
Facebook αστεία, εικόνες, βίντεο και άλλα! Μια σελίδα για την αστεία πλευρά του FaceBook. Αστείες φωτογραφίες ,καταστάσεις, βίντεο και άλλα απο το Facebook είναι εδώ.